منابع حیوانی عطر سازی به چند دسته تقسیم می شوند ؟

 

اگر به این موضوع علاقه مند هستید برای آشنایی بیشتر بهتره که خواندن بقیه مطلب را از دست ندهید .


منابع و مواد حیوانی ، یکی از پر کاربرد ترین منابع عطر سازی در گذشته بوده اند که امروزه به خاطر بعضی مسائل در که ادامه به آنها خواهیم پرداخت ، کم تر مورد استفاده قرار می گیرند . به طور کلی منابع حیوانی مواد بسیار ارزشمند در صنعت عطر هستند که اکثرا از غدد جانوران مختلف به دست می آیند . افزودن چنین مواد به ترکیبات انواع عطر ها ، رایحه فوق العاده ای را به وجود می آورند . به جز بوی خوش ، این مواد قابلیت تثبیت کنندگی خوبی نیز دارند . 
اینکه در حال حاضر ، بیشتر از رایحه های مصنوعی اینگونه منابع استفاده می شود بیشتر به دلیل در معرض انقراض بودن جانورانی است که دارای چنین غدد خوشبویی هستند . البته نا گفته نماند که برخی از این مواد در هنگام استخراج بوی مطبوعی نداشته و برای اینکه رایحه خوبی پیدا کنند به فراوری و رقیق سازی نیازمند هستند . 
در موارد زیر سعی خواهم کرد نکات تکمیلی و جامعی را در مورد نحوه استخراج روغن ضروری و پایه موجود در تعدادی از حیوانات را برای شما دوستان توضیح دهم . امیدوارم که مورد استفاده شما قرار گیرد . 
در ضمن اگر به زمینه عطر سازی علاقه مند هستید ، برای کسب اطلاعات دقیق تر پیرامون این موضوع به شما توصیه می کنم که از سایر مقالات آموزشی بنده نیز ، بازدید نمایید . در این مقالات تمام تلاش خود را کرده ام که پس از چند سال فعالیت در حوزه عطرسازی ، هر آنچه که آموخته ام و تجربه کرده ام را با شما دوستان به اشتراک بگذارم . 

 

هر آنچه که درباره عطر درمانی لازم دارید را اینجا بخوانید .


مهم ترین منابع حیوانی عطر سازی عبارت هستند از : 


مشک : 


مشک از غده زیر شکم و نزدیک به شرمگاه گونه ای آهوی نر که در کوه های نپال ، چین و تبت زندگی می کنند ، استخراج می شوند . این ماده خوش رایحه و منحصر به فرد در عصر کنونی بیشتر به صورت مصنوعی ساخته شده و در عطر های بر پایه مشک از آنها استفاده می شود . 

 

لینک برای مطالعه بیشتر : شناخت انواع رایحه عطر 


عنبر : 

 

عنبر


عنبر از دیگر منابع مهم عطر سازی است که از حیوانی به نام وال بدست می آید . معمولا در حالت سنتی عطر سازی حدود 30 گرم از عنبر که به صورت پودر شده باشد را در یک لیتر الکل می ریزند و آن را به همان حالت در دمای اتاق نگهداری می کنند . این مخلوط را فقط باید چند روز قبل از استفاده از صافی عبور داد . از ویژگی های عنبر که از همانطور که اشاره کردم از مهم ترین و با ارزش ترین منابع عطرسازی می باشد ، به رایحه بسیار مطلوب آن می توان اشاره کرد . عنبر در دمای 60 درجه سانتی گراد نرم می شود اما در درجه حرارت های بالاتر به صورت مایع خود را نشان می دهد . همچنین این ماده را در آب جوش می توان به صورت ذوب شده مشاهده کرد . امروزه ، مواد شیمیایی سنتزی بیشتر جایگزین عنبر طبیعی شده اند و در ساخت عطر های ارزان قیمت تر مورد استفاده قرار می گیرند . 


کاستوروم : 


کاستوروم صمغی است که از غدد معطره و خشک شده سگ آبی استراج می شود و در عطرسازی نیز نقش مهمی را به عنوان یک منبع حیوانی عطر به عهده دارد . این غدد در نزدیک ناحیه تناسلی این حیوان قرار داشته و شامل قسمت های متفاوتی نظیر رزین ها و صمغ های گیاهی است که حیوان از آن تغذیه می کند . بخش خوش بو غده به وسیله الکل یا حلال های فرار دیگر بدست می آید . بعد از جداسازی مواد نامحلول در الکل ، رزین کاستوروم آماده استفاده می باشد . 
اگر بخواهم در مورد رایحه آن به مطالب بیشتری اشاره کنم باید این چنین بگویم که بوی آن تند و گرم است و در صورتیکه آنرا خیلی رقیق کنیم ، رایحه دل انگیزی خواهد داشت و در ساخت عطرهای بر پایه شرقی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . 

 


زباد : 


گربه زباد ، نام حیوانی آفریقایی به اندازه روباه با پوست خاکستری و خال های سیاه می باشد که به شکلی شبیه به گربه معمولی است . از ماده پیه مانند و خوشبویی که از غده مجاور اندام تناسلی حیوان بدست می آید ، عطر سازان ، محصولات معطری را می توانند تولید کنند . مایع زباد به شکل مایع غلیظ زرد رنگ می باشد و معمولا از هر حیوان ، حدود 4 گرم زباد استخراج می شود . استخراج مایع زباد به تخصص نیاز دارد و باید با استفاده از تجهیزات کامل و همچنین الکل انجام پذیرد . به طور کلی این مایع که یکی دیگر از مهم ترین منابع حیوانی عطرسازی نیز محسوب می شود ، به عنوان ماده ای کاربردی و خوشبو در میان مردم شناخته شده و رایحه آن بر پایه گیاه و کاراکتر شیرینی می باشد . ماده مهمی که در زباد وجود دارد ، کتون مشکی بنام سیوتون می باشد . 

عطر

در آخر به شما توصیه می کنم ، اگر به عطر و ادکلن علاقه مند هستید ، بقیه مطالب وبلاگ بنده را نیز می توانید مطالعه نمایید .