هر آنچه که لازم است درباره عطر و ادکلن بدانید !

عطر ماده ای است که از ترکیبات شیمیایی مواد طبیعی  یا صنعتی ساخته می شود . عطر به عنوان محصولی جدانشدنی از زندگی انسان ها شناخته شده و برای خوشبو نمودن بدن و محیط از این ماده استفاده می شود . عطربه محل پاشیده شده خود بوی زیبا ، عطرآگین و  رایحه ای نشاط آور می بخشد .
به طور کلی ساختار مواد تشکیل دهنده این عنصر خوشبو ترکیبی از آب ، الکل و ذرات معلق دیگری است که با توجه به دمای اتاق در هوا قابلیت تبخیر شدن دارند . این مواد خوشبو به اندازه مولکول سبک وزن هستند . در زمان پخش و تبخیر ذرات موجود در عطر سلول های بینی انسان نوع رایحه انتشار یافته در محیط را تشخیص داده و سینگل هایی را برای مغز ارسال می کنند و پس از آن مغز به تجزیه و درک این پیام می پردازد . عموما عطرها با قدرت و غلظت های متفاوت در بازار یافت می شوند .

 

 

عطرها از مواد اساسی تشکیل می شوند که این مواد خصوصیات هر نوع عطر را مشخص می کند . در گذشته برای عطر سازی از گیاهانی همچون کندر استفاده می شده است و مردمان محلی در موارد و فصول خاص جهت بخور درمانی از این ماده بهره می برند . پس از طی مدتی و تکامل بیشتر صنعت عطر سازی طیف گیاهانی بیشتری مانند نعناع و انواع گل ها وارد زنجیره تولیدی این محصول خوش رایحه شدند . 
برای ساخت عطر سه  بخش اساسی باید مدنظر قرار گیرد : 
قسمت اول مربوط به میزان و نوع بویایی عطر است این همان چیزی است که کاربر در ابتدا استنشاق می کند .

 


بخش دوم قسمت قلب عطر است ، بخشی که به دوام و ماندگاری عطر مرتبط می شود . 
بخش سوم قسمت پایه عطر می باشد  که ساختار عطر را در بر میگیرد و از مواد شیمیایی خاصی تشکیل می شود . این مواد خاصیت فراری کم تری دارند . به طور عمده عطراز مقدار زیادی اتیل الکل تشکیل شده که مقاومت بقای آن به سرعت تبخیرش وابسته است . 
علاوه بر این ،در هنگام ساخت عطر از مواد شیمیایی برای متراکم کردن مواد تقطیری در بخار و جمع آوری آنها استفاده می شود و سپس مواد اولیه را در آب ، روغن یا حلال خیس می کنند تا عطرها از آنها گرفته شوند.

 

انواع عطرها :
پخش شدن  عطردر فضا درخششی پر از رایحه های لذت بخش را به حاضرین می بخشد . القای حس خوبی که از این بوی خوش عطر به کاربر منتقل می شود می تواند سبب تغییر حال و هوای افراد می شود . با وجود خوشبو بودن تمامی انواع عطر و ادکلن های موجود در بازار تنوع سلیقه های افراد در این مورد نیز بسیار گوناگون می باشد . به همین خاطر باید هر فرد بر اساس ذائفه خود به انتخاب نوع مناسبی ار رایحه خوشایندش بپردازد . 
در مجموع رایحه های مختلفی برای عطر وجود دارد که به معرفی برخی از این موارد خواهیم پرداخت : 


بوی مرکبات: این عطر و بو در ساعات اولیه صبح حس نشاط و شور را به شما منتقل می کند و باعث می شود فرد سرحال و با انرژی باشد تا در مسیر زندگی قدم بگذارد

رایحه های شرقی: این بوها از حیوانات مانند مشک و عنبر استخراج می شوند و با رایحه های گل مخلوط می شوند تا رایحه زیبای آنها افزایش یابد.

بوی گل: رایحه‌های که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشدو پر ازاحساس عاشقانه است و به لحظات خاص فرد زیبایی می بخشد .

بوی میوه ای: این رایحه باعث طراوت و شادابی فرد می شود و از انواع مختلفی از میوه ها تشکیل شده است و ممکن است برای افزایش قدرت و زیبایی رایحه، با گلها مخلوط شود. 


رایحه های طبیعی دیگری نیز وجود دارند که مانند برگ های تازه یا گیاهان تازه شکفته شده  که به آنها عطرهای سبز گفته می شود ، می توانند القا کننده حس طراوات به افراد باشند . 


رایحه های تند: رایحه هایی شبیه ادویه هایی مانند دارچین ، میخک ، هل و زنجبیل هستند که بیشتر به سبک عطر سازی قدیمی استخراج می شوند .


رایحه های اقیانوس ها : این بوها برای اولین بار در مواجهه با تپه های شنی پدید آمدند به طوریکه آنها مخلوطی از ترکیبات مصنوعی برای برانگیختن رایحه های طبیعی مانند هوای کوهستان یا بوی ترنم اقیانوس ها دارند